Розвиток дитини в 1 рік: як розвивати дитину в 12 місяців

Ви пройшли довгий шлях, від появи малюка на світ до моменту, коли треба відсвяткувати його перший день народження. Яким має бути розвиток дитини в 1 рік, що він повинен вміти, а чому ще належить навчитися? Як можна вдосконалити його навички? Такими питаннями часто задаються батьки, коли вік малюка наближається до року. Спробуємо дати на них відповіді.

Фізичний розвиток малюка

Маса дітей в 12 місяців приблизно 9,5-10 кг. Середня прибавка за останні тижні становить 350 грам. Зростання дитини до одного року може досягати 74-76 см. Норма цих показників відносна. Все більше проявляються індивідуальні особливості, малюки одного віку можуть значно відрізнятися в зростанні і маса тіла, більш чітко видно тип статури. Хлопчики стають більшими, вище і важче, ніж дівчинки. Якщо мама продовжує малюка годувати грудьми, він може краще додавати у вазі. Багато що також залежить від загального здоров’я дитини. Часто хворіють діти гірше поправляються.

Дитина в 1 рік вже почав ходити, самостійно або за ручку. З кожним днем ??він тримається на ногах більш впевнено. Більшість дітей засвоюють цей навик в 10-12 місяців, але деякі можуть впевнено встати на ніжки і після року. Якщо малюк ще не ходить, особливо турбується не потрібно, можливо у нього свій темперамент і свої темпи розвитку. Більш активні хлопці починають ходити раніше, спокійні дітки і ті, хто активно повзає, крокують трохи пізніше. Проконсультуватися з педіатром варто в тому випадку, якщо малюк встає тільки на носочки, а не на всю ніжку. Або його рухова активність знижена, він не повзає, погано тримає в руках іграшки, у нього відсутня більшість навичок, властивих першому році.

Крім ходьби, малюк засвоює і інші навички. Він носить іграшки, кидає їх, штовхає. Дитина активно дереться на різні піднесення. Правда вгору йому піднятися легше, ніж спуститися вниз. Покажіть дитині, що спускатися зовсім не страшно. Карапуз присідає і сідати без будь-якої опори. Діти копіюють поведінку батьків, своїх старших братів і сестричок. Поступово з пасивних спостерігачів навколишнього світу перетворюються в активних його дослідників і учасників всього, що відбувається навколо. Нічого не залишається поза їхньою увагою.

Дрібна моторика теж розвивається прискореними темпами. Малюк вміє одночасно захоплювати в руку 2-3 іграшки. Впевнено піднімає дрібні предмети двома пальчиками, великим і вказівним, захоплює гудзики на одязі. Він спокійно відпускає іграшку, може на прохання віддати її дорослому. Для ігор і маніпуляцій з різними предметами використовують більш різноманітні рухи. Діти гортають книжку, вказують пальчиком на малюнки, рвуть папір. Малюк вже складає один на одного кубики, пірамідки, може надягати колечка на паличку. Починає сам є з ложки, п’є воду з кухля. У ванній дитина бризкає не тільки ручками, а й ніжками.

Як розвивати фізичні навички

Головний фізичний навик однорічної дитини – вміння ходити. Він настільки захоплений цим заняттям, що може забути про багато іншого. Батькам варто звільнити більше місця в квартирі, прибрати небезпечні предмети, через які карапуз може впасти. На вулиці слід вибирати відповідні місця для гуляння, наприклад, грунтові доріжки в парку. Продумайте спеціальний одяг, яку легко прати. Постарайтеся дати дитині більше особистої ініціативи, задовольните його природне прагнення самоствердитися. Іноді у батьків є комплекс, що малюк впаде. Не турбуйтеся, без кількох подряпин і шишок на першому році життя діти не обходяться. Якщо ви поруч і вчасно зможете допомогти, карапузові нічого серйозного не загрожує.

На прогулянці і вдома можна потроху вчити малюка підніматися на різні піднесення і спускатися з них. Вивчайте його ходити по сходах, спочатку за ручку, а потім тільки з підстраховкою. Встановіть будинку великий куб або дитячий будиночок, на який малюк зможе вилізти. Кладіть зверху іграшку, яку він зможе забрати тільки, піднявшись на узвишшя. Таким чином дитина зможе удосконалювати свої навички і освоїть нову веселу гру. Діти в кінці першого року життя дуже люблять маніпулювати предметами, штовхати власну коляску, машинки, коробки. Купуйте малюкові іграшки, які можна легко пересувати. Якщо дитина не проявляє сам ініціативи, покажіть, як можна переміщати машинку, маленьку тачку або коляску. Він із задоволенням буде повторювати все за вами.

Дуже важливі в цьому віці вправи на розвиток дрібної моторики рук. Багато дітей люблять грати з сипучими матеріалами – піском, крупами, цукром. Зробіть їм таке задоволення. Тільки матеріал повинен бути безпечним, бажано не залишати малюка за такою грою одного. Адже дітки поки все засовують в рот, губи і язик залишаються важливими сенсорними органами. Не забувайте про ігри з пальчиками. Паралельно можна «вчити» дитини рахунку. Нехай він ще не запам’ятає в рік всіх цифр, але вони відкладуть в його підсвідомості. Перебирайте пальчики, називайте їх, перераховуйте.

Добре дрібну моторику розвивають ігри з пірамідками і кубиками. Учіть дитину укладати предмети один в одного, підбирати відповідні форми. Можна взяти стаканчик, круглі кульки або дерев’яні яйця, і попросити дитину скласти їх в ємність. Запропонуйте йому вправу з переливанням рідини, воно призведе маленького карапуза в захват. Непогано якщо в кінці гри він самостійно буде складати свої речі в скриньку. Тільки для нього це не повинно бути примусом, а грою. Спробуйте спочатку робити це самі, але на очах у малюка. Діти із задоволенням повторюють за дорослими всі рухи.

Отже, вправи для раннього фізичного розвитку дитини 1 року повинні бути спрямовані на вдосконалення наступних навичок:

  • ходьби
  • Карабканья на різні піднесення
  • Маніпулювання з різними предметами
  • Дрібної моторики пальців і рук.

Розвиток мови органів почуттів у дитини

Зір дитини ближче до одного року стає гостріше, він чітко бачить предмети на відстані шести метрів, непогано розрізняє дрібні деталі. Починає розрізняти все більше квітів. У нього зміцнюються зв’язки між зоровими образами і їх значенням. Діти жваво реагують на міміку батьків, вміють показувати на предмети, почувши їх назва. Тепер малюк чітко розрізняє свої іграшки, особливо з контрастною забарвленням, сприймає їх як в цілому, але і по частинах. Любить спостерігати за падаючими предметами, відстежувати траєкторію їх руху. Вивчення різних фізичних процесів все більше займає малюка.

Слух у дитини в 12 місяців теж непогано розвинений. Він чітко реагує на джерело шуму, з якого боку він би не перебував. Добре розрізняє музичні ритми. При звуках танцювальної мелодії починає рухатися. Коли звучить спокійна музика – спокійно прислухається, іноді засинає.

Діти в ранньому віці прекрасні артисти, вони ще не навчилися соромитися. Якщо розвивати у них ці навички, вони будуть набагато краще себе почувати серед однолітків і чужих дорослих. Однорічна дитина вже реагує на своє ім’я, виконує прості прохання. Оцінює не тільки на інтонацію голосу батьків, але починає розуміти і знати все більше слів.

Прискорюється мовленнєвий розвиток у дитини в 12 місяців. Він уже вимовляє 5-10 слів, під час розмови копіює інтонації батьків. У цьому віці діти дуже люблять розмовляти самі з собою. Вони можуть довго лепетати, з різною інтонацією і вимовою. Їх мова стає все час складніше. Майже кожен день він вчиться вимовляти нові склади, складати букви в простенькі слова, з легкістю повторює їх за дорослими. Вони чудово володіють мовою жестом, можуть з його допомогою виражати свої потреби і емоції. Посилюється ближче до року і розуміння мови. Діти виконують на прохання близьких простенькі команди, показують зображення на картинках, непогано сприймають слова «можна» і «не можна». Слід пам’ятати, що розвиток мови у кожної дитини дуже індивідуальне. Одні кажуть вже в півтора року, інші починають виразно пояснюватися в три. Хлопчики починають говорити пізніше, ніж дівчатка. Хоча це не є золотим правилом. Якщо ваш малюк ближче до першого року ще не говорить, це не означає, що у нього затримка мовного розвитку.

Як розвивати мову і сенсорні здібності дитини

У однорічної дитини необхідно розвивати сприйняття кольору. Найкраще діти сприймають яскраві відтінки і контрасти. Тому іграшки слід вибирати відповідні. Коли дитина складає пірамідку з різнокольорових деталей або надягає кільця на паличку, слід називати всі кольори. Добре розвиває колірне сприйняття малювання. Купуйте малюкові безпечні дитячі фарби, нехай вчиться малювати пальчиками. Така вправа буде корисно і для дрібної моторики. Покажіть малюкові розвиваюче відео, 10-15 хвилин перегляду тільки зміцнять його зоровий аналізатор, навчать сприймати образи з екрану. Обов’язково купите книжку з малюнками в цьому році. Побачите, як швидко він навчиться показувати в ній квіти, тварин. Тільки картинки повинні бути простими, дрібні деталі малюкові ще важко сприймати.

Для розвитку слуху малюкові слід придбати музичні іграшки. Він уже навчився «добувати» з них звук, тепер починає експериментувати з мелодіями. Багато батьків бережуть свої нерви і намагаються не купувати малюкові гучних інструментів. Не робіть таку помилку, потерпіть і постарайтеся звикнути, без цього гармонійний розвиток крихти неможливо. Включайте малюкові ритмічну і веселу музику, поплескайте, коли він під неї танцює. Спробуйте потанцювати разом з ним, розважити його дитячими пісеньками. Не забувайте співати дитині пісні на ніч, мелодійний голос мами заспокоїть малюка після активних денних ігор.

Читайте дитині книжки і віршики, можливо, самі простенькі він спробує повторити. Швидше за все у нього вийде вимовляти слова по-своєму, але інтонацію він може передати досить точно. Незабаром він почне «самостійно читати», тому сторінки та обкладинки книга повинна мати тверді, картонні. Перевертаючи сторінки, він спробує читати вірші з тією ж інтонацією, що і ви, намагаючись повторювати і слова. З однорічною дитиною постійно потрібно розмовляти, як і з малюком після народження. Коментуйте все, що робите. Частіше хваліть його за успіхи. Тоді крихта буде з великим задоволенням освоювати доросле мова.

Розумовий і емоційний розвиток однорічної дитини

Дитина в 1 рік починає усвідомлювати власне «я». Він уже відділяє себе від мами і стає потроху справжньою самостійною особою. Цей перший серйозний перехідний період може супроводжуватися певною емоційною нестабільністю. Малюк часом стає примхливий, агресивний. Вимагаючи свого, падає на підлогу, б’є ніжками, ручками, головою і голосно плаче. Якщо його спробувати підняти, б’ється і кусається. Іноді він буває впертим, відмовляється виконувати прохання, яку ще вчора виконував із задоволенням. Дитина стає вимогливим, намагається будь-якими способами добитися своєї мети. Часто суперечить сам собі, спочатку просить про допомогу, а потім від неї відмовляється.

Така криза і психологічний стан властиві першому році тому, що можливості дитини не збігаються з його потребами. Він ще не може висловити всіх своїх бажань, наштовхується на нерозуміння дорослих. Чим більше займатися з малюком, приділяти йому увагу, тим легше буде протікати цей непростий період. Уникнути кризи допомагають нормальні відносини в сім’ї, підтримка батьками один одного. Адже будь-які сварки між мамою і татом болісно позначаються на дитині, гальмують його розумовий і психологічний розвиток.

Емоційний розвиток дитини в 12 місяців має і свої позитиви. Удома він вже не так залежимо від мами. Може досить довго грати сам з собою. Більш сміливо досліджує територію квартири. Важливо в цей період прибрати подалі всі небезпечні для малюка предмети. Не зловживайте словом «не можна».

Дитина в 1 року здатний сприймати не більше 3-4 заборон. Потім він просто перестане на них реагувати. На вулиці або в чужому домі карапуз не такий сміливий. Страхи перед незнайомцями у нього не пройшли, якщо він не впевнено себе почуває, відразу біжить до мами, поруч з нею він спокійний. У малюка починає розвиватися почуття гумору. Він намагається розвеселити маму з татом. Наприклад, пробує стояти на голові і дивиться на реакцію дорослих. Коли його просять принести якусь річ, спеціально приносить іншу. Подає мамі іграшку, а потім різко відсмикує руку. Підтримайте ці прагнення у дитини, тоді він виросте веселим, позитивні емоції будуть переважати над негативними.

Ближче до першого року малюк вже чітко знає, як себе вести з різними членами сім’ї. З мамою він читає книжки, зі старшим братом – б’ється, з татом грає м’ячем. З дідусем будує замки з кубиків, а з бабусею сідає за столик, малює або допомагає приготувати обід. Діти однолітки починають активно спілкуватися один з одним. Вони спочатку розглядають один одного, потім щось починають розповідати, пробують поділитися іграшкою або відібрати її у однолітка. Слід частіше днем ??водити дитину на дитячий майданчик, щоб він міг знайомитися з іншими дітьми. В цьому році у нього починають формуватися навички соціальної взаємодії, які стануть в нагоді йому в подальшому.

Як розвивати розумові навички дитини

Ранній розвиток дітей має своїх прихильників і супротивників, хоча перших стає все більше. Якщо ви вирішили почати навчання свого малюка з раннього віку, слід зрозуміти, як розвивати дитину правильно:

  • Заняття повинні приносити дитині радість
  • Не можна насильно навчати дитину, щоб не відбити у нього тягу до пізнання нового
  • Якщо малюк вередує, заняття припиняють
  • Не можна робити перерви на кілька днів, навчання повинно бути регулярним
  • Вибираючи ту чи іншу методику слід враховувати індивідуальні особливості крихти
  • До двох років з дитиною бажано займатися вдома, хоча ви можете відвідати школу самі, щоб краще ознайомитись з тим чи іншим методом
  • Якщо ви вибрали метод навчання, слід максимально дотримуватися його правил
  • Всі заняття повинні проходити вдень, у вигляді гри і так сприйматися дитиною.

Для розвитку інтелекту дитини підійдуть різні навчальні матеріали та развивашки. Можна використовувати, наприклад, картки Домана. Це досить великі аркуші паперу, на яких намальований предмет і написано великими червоними літерами його назву. Картку показують дитині не більше секунди, а весь урок триває не більше десяти секунд. Повторювати за день такі уроки можна два десятка разів. Заняття проводять на першому році життя, починаючи з дитинства. Навіть двомісячний немовля вже здатний сприймати інформацію через зорові образи. Головне, щоб під час заняття малюк був ситий і в хорошому настрої, налаштований на гру. Матеріали можна завантажити в інтернеті або купити в дитячому спеціалізованому магазині. Схожий принцип використовується при навчанні дитини за допомогою кубиків Зайцева.

Існують і інші методики раннього розвитку дітей. Спосіб Монтесорі спрямований на стимуляцію дрібної моторики рук, в його арсеналі безліч розвиваючих ігор, матеріалів і посібників. Один з головних принципів – індивідуальний підхід до кожної дитини. Метод Нікітіних заснований на розвиваючих пізнавальних іграх, які пропонують рухатися дітям від простих навичок до більш складним. Методика Сесіль Лупан передбачає певну життєву філософію. Вона спрямована на те, щоб батьки відкривали перед своєю дитиною світ і вірили в його здатності. Все більш популярним стає метод раннього розвитку Олени Данилової, який допомагає дитині удосконалювати рухові функції.

Яку методику вибрати, батьки вирішують самі. Порадьтеся з педагогами, що займаються раннім розвитком. Заглядайте в клуб або на форум, де обговорюються різні заняття з дітьми. Можна записатися на курси, а потім вибрати з них найкраще і скласти індивідуальний план для свого малюка. Матеріали для занять зараз продаються в багатьох магазинах, можна замовляти їх і через інтернет. Ціна посібників різна, якщо вони для вас занадто дорогі, спробуйте виготовити матеріали самі. Таблиця, картка або кубики не так вже й складно робиться. Головне, щоб заняття приносили задоволення і вам, і дитині, скільки б вони не тривали. Раніше розвиток дітей на першому і другому році життя не повинно відбити у них бажання вчитися чогось, або посварити вас зі своїми чадами. У кожної дитини свій власний календар розвитку. Саме індивідуальні здібності повинна стати для тата з мамою основним орієнтиром, а не успіхи інших дітей.

Ссылка на основную публикацию